2015.05.30
Най-разпространените типове двигатели – четири цилиндров, боксерен, стандартен 6 цилиндров, V6 и V8. Всичко което трябва да знаете за тях.
Кой осигурява повече мощност – 4.0 л. V6 или 4.0 л. V8? Отговорът не е толкова елементарен. Когато говорим за различни двигатели структурата не е най-определящия фактор за това, колко мощен е даден агрегат. С малко изобретателност /а това означава суха пара/ четири цилиндров може да осигури същата мощност, колкото и един V12. А какво кара различните производители да ползват различни агрегати? Ето предимствата и недостатъците на всеки тип:
1. Четири цилиндъра в редица
Да започнем с най-масовия тип - четири цилиндъра в редица. Той е много популярен, защото е прост и има редица предимства:
-
Компактен и малък, лесен за обслужване двигател
-
Достатъчно лек е, има само един изпускателен колектор, което води до намаляване на общото тегло на автомобила
-
С една глава на цилиндровия блок, има по-малко движещи части и вероятността за повреди е по-малка
-
Основните сили са балансирани, защото има срещуположно движещи се бутала
-
Лесен достъп до свещите
-
Ниска цена
Недостатъци:
-
Вторичните сили не са балансирани, което ограничава размера му
-
Рядко надхвърля 2.5 - 3 литра
-
Двигателите с по-големи цилиндри изискват допълнителни балансиращи валове, за обиране на вибрациите
-
Висок център на тежестта
-
Не така пъргав, както V6 или V8
2.Хоризонтално-противоположен четирицилиндров
От гледна точка на производителност този тип е доста атрактивен. Боксерът не много често срещан, но от инженерна гледна точка той е логичен избор за вашата състезателна кола.
Предимства:
-
Добре балансирани първични и вторични сили. Работи много гладко.
-
Има възможност за по-малко тегло на коляновия вал, тъй като по-малко ротационна инерция се губи
-
Нисък център на тежестта водещ до по-добро управление
Недостатъци:
-
Размер – често е прекалено широк
-
Били са използвани във Ф1 преди време, но поради това че са много широки и блокират въздушния поток са били изоставени
-
Сложни и трудни за поддръжка
3.Шест цилиндъра в редица
Страст на повечето инженери, той има два допълнителни цилиндъра спрямо обикновения четирицилиндров в редица. BMW го обожава, но какво го прави толкова специален?
Предимства:
-
Притежава страхотен вътрешен баланс
-
Структурата и запалването го правят най-гладко работещия двигател
-
V12 и Flat-12 са следващата стъпка за намаляване на вибрациите – те са на практика два слепени 6-цилиндрови.
-
Ниски разходи за производство – всички цилиндри са с еднаква ориентация
-
Прост дизайн, лесен за обслужване
Недостатъци:
-
Трудно се побира, тъй като е дълъг
-
Не е перфектното решение за коли с задвижване на четирите колела
-
По-висок център на тежестта
-
По-крехък от V двигателите, тъй като е дълъг и тесен
4. V6
Това е текущото оформление на двигателите от Формула 1. Защо се използва?
Предимства:
-
Компактен и подходящ за коли със задно и коли с двойно предаване
-
Има възможност за по-голяма денивилация от четири-цилиндровите двигатели
-
По-мощен е
-
Устойчив
Недостатъци:
-
Две глави на цилиндрите водят до повишение на цената, сложност и по-голямо тегло
-
Допълнителна ротационна инерция и триене – по-голям брой движещи се части
-
Висок център на тежестта спрямо плоските двигатели
-
Цената му често е по-висока от 6 цилиндъра в редица
-
Вторичен дисбаланс – нужда от допълнителна тежест върху коляновия вал
-
Два изпускателни колектора – повишение на теглото
5. V8
Добавете още два цилиндъра към V6 и получавате емблематичния V8. Какво го прави популярен?
Предимства:
-
Размер – сравнително къс
-
Добър баланс, зависещ от типа на коляновия вал и запалването.
-
Устойчив, твърд дизайн
-
Възможност за висока денивилация
Недостатъци:
-
Подобно на V6 и V8 може да е прекалено тежък
-
Допълнителна ротационна инерция и триене
-
Скъп и сложен
-
Висок център на тежестта
Какъв тип двигател има във вашия автомобил и какво мислите за всеки един?