10 исторически надпревари, които промениха моторните спортове

2015.07.07

Автомобилните състезания датират още от времето на първите двигатели. По това време надпреварите са били доста по-различни от това, с което ги познаваме днес. Колите са били далеч от представите ни за изтънченост, надеждност, ефективност и мощност. Моторните състезания еволюират и претърпяват драматични промени, за да достигнат до сегашното си състояние, което е силно регулирано от различни правила и рестрикции.

Нашият списък включва десет легендарни състезания, подредени в хронологичен ред. Всички те играят важна роля в забележителната история на еволюцията на автомобилните надпревари.

10. Състезания Gordon Bennett -1900

Джеймс Гордън Бенет е ексцентричен милионер от Ню Йорк, който поставя началото на първите международни състезателни серии. През 1899 година той поставя въпроса пред Автомобилния Клуб на Франция, като идеята е всяка година да се провеждат състезания, представящи различните държави и автомобили. Първото състезание е през 1900г., като то се провежда между Париж и Лион, и бива спечелено от французина Фернанд Шарон с автомобил Panhard-Levassor. От 6 състезания проведени до 1905 г. четири са спринтови и две са на писта. Това са и първите надпревари на писта в историята, които по-късно поставят началото на Grand Prix.

9. The Vanderbilt Cup - 1904

Докато първото десетилетие на 20 век се отличава с бум на различни Европейски надпревари, американският автомобилен ентусиаст Уилям Вандербилт работи усилено това да се случи и в САЩ. Той основава купа с неговото име през 1904 година. Това е било международно състезание с отворен достъп на участници от всички държави. Началото е съпътствано с политически и правни проблеми, но надпреварата се осъществява и остава в историята като първия Американски трофей. Състезанията се провеждат между 1904 и 1910 година в Лонг Айлънд, като остават едни от най-вълнуващите за всички времена. Купа Вандебилт просъществува и в по-късни времена, но под друга форма. През 1912 състезанието се мести в Уисконсин, а през 1916 в Сан Франциско. По време на Първата Световна Война надпреварата не се провежда, като е възстановена през 1936 от племенника на Уилям Вандербилт. Състезанието просъществува само 2 години поради липса на интерес, а следващата купа е проведена чак през 1960 година, като тя съществува до 1968, а впоследствие се обединява с Bridgehampton.

8. Targa Florio - 1906-1977

Eдно от най-старите състезания за издръжливост, основано през 1906 година от италианския състезател Винченци Флорио. Състезанието се провежда по трасе с дължина 72 километра - Circuito Piccolo delle Madonie, което се намира сред планините на Сицилия. Първото издание е 3 обиколки и преминава през различни по трудност терени и климатични условия. Надпреварата е спечелена от Алесандро Кагно. До средата на 20-те, Тарго Флорио се превръща едно от най-големите състезания в цяла Европа. През 1955 минава под шапката на FIA и успехът му продължава да нараства. През годините се превръща в арена на велики битки между шампиони от целия свят. Най-култовите състезания са с участието на Хуан Мануел Фанджо, Стирлинг Мос, Тазио Нуволари и Алфиери Мазерати. Последната надпревара с международно участие е през 1973, а до 1977 е изцяло Италианско събитие. Спряно е окончателно през 1977 поради катастрофа с фатален край.

7. Пекин – Париж  - 1907

Идеята се ражда след публикация във вестник Le Matin. Надпреварата се простира на два континента и покрива дистанция от 15,000 километра – и това във времена, в които хората още са имали съмнения дали автомобилите са подходящ заместник на конските впрягове! В надпреварата са записани 40 екипа, но само 5 от тях се решават наистина да транспортират колите си до Пекин за старта. Сред тях са един холандски Spyker, един френски Contal с 3-гуми, две Френски DeDion и Италиански 120 hp Itala, каран от принц Боргезе. Състезанието следва телеграфа, като всяка кола е включвала и по един журналист, който да отразява събитието. В Азия участниците се сблъскват с невиждани трудности и терени, а добирайки се до Европа колоната се води от Боргезе. Дни след него е холандския Spyker. Надпреварата Пекин – Париж успява да разбие всички митове за автомобилите и доказва на света, че те имат бъдеще.

6. Ню Йорк - Париж – 1908

Ако надпреварата Пекин – Париж от 1907 е била явен знак, че колите ще просъществуват, то това състезание забива последния пирон в ковчега на автоскептиците. Шест автомобила от шест държави потеглят от Таймс Скуер в Ню Йорк към Аляска, откъдето е трябвало да бъдат транспортирани до Япония. Планът се променя поради големия студ и колоната се отправя към Сиатъл, а оттам до Йокохама в Япония. Автомобилите са били нещо напълно ново в Япония и особено в провинцията, като те биват посрещнати с учудване от местните жители. След Япония надпреварата преминава през Владивосток и тундрата на Сибир. На тези тежки терени прогресът в рамките на ден е бил супер бавен, но колоната все пак успява да се добере до Европа и да влезе в Париж на 30 Юли. Победител е Джорж Шустер.

5. Indianapolis 500 – от 1911 до наши дни

Първото състезание е през 1911 и продължава да се провежда и до ден днешен, обикновено в последната седмица на Май. Пистата е перфектния овал в Индианаполис, където се постигат едни от най-високите скорости в света на моторните спортове. Първото състезание е спечелено от Рей Харун с автомобил Marmon 32, базиран на Wasp. Indianapolis 500 има труден период след Втората световна война, но е съживено отново от Тони Хълман.

4. 24-те часа на Льо Ман - 1923-до наши дни

Това е най-старата и престижна надпревара за издръжливост в света, провеждаща се всяка година. През годините става арена на гладиаторски битки между мощни производители, като най-интересно е през 60-те. Тогава Хенри Форд прави неуспешен опит да купи Ферари, а в последствие влага всичко за да ги победи в състезанието. Това тласка развитието на надпреварата и се раждат някои култови модели на Форд, Ферари и Порше. Съвременните 24-часа на Льо Ман са с дължина 5000 километра или приблизително 18 дължини на надпревара от Формула 1.

3. Mille Miglia - 1927-1957

Mille Miglia е последното от легендарните шосейни надпревари. Стартира през 1927 в Бреша и преминава през 1000 мили по пътищата на Италия. Mille Miglia е поле за изява на някои от най-добрите автомобили от всички местни марки – Maserati, Isotta, Fiat, Ferrari и разбира се Alfa Romeo. Състезанието е отменено през 1957 година след фатална катастрофа с пилот на Ferrari.

2. Monaco Grand Prix - от 1929-до наши дни

Най-популярното събитие в календара на Формула 1. Случва се всяка година на пистата в Монако от 1929 година насам. Преди това, всички надпревари от календара са били на отдалечени писти, но Монако прави революция и вкарва автомобилите в тесните градски улици. Ранните гонки са доминирани от Bugatti, а в последствие и от Alfa Romeo през 30-те. Айртон Сена спечелва пет поредни състезания между 1989 и 1993 година.

1. Carrera Panemericana - 1950

Историческо събитие по пътищата на Мексико. Първата година включва девет етапа, пет дни и близо 3300 километра по новопостроената Мексиканска секция на Панамериканската магистрала. След само две години е избрано за най-опасното състезание в света, поради острите си завои, труден маршрут и голяма денивелация. Карбураторите на колите е трябвало да устоят на големи промени в налягането в резултат от внезапни спускания и изкачвания. Последното издание е през 1955 година, но през 1988 година е възобновено и съществува и в наши дни.

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.