5 причини защо водородните коли не струват

2015.10.09

Никакви вредни емисии и много бързо зареждане... това би трябвало да е бъдещето нали? Когато обаче погледнем по-внимателно, нещата не изглеждат толкова прекрасни!

Устойчивото развитие в автомобилния сектор изглежда, че е силно обвързано с някои от следните два елемента: електричество или водород. Ето пет важни причини защо водородните автомобили все още не струват...

  1. Не са толкова зелени

  2. Процесът е неефективен

  3. Твърде скъпи са

  4. Запазват статуквото

  5. Технологията при батериите се подобрява

1. Водородните коли не са чак толкова „зелени“

Това със сигурност е най-дразнещия фактор при автомобилите задвижвани с водород. Цялата им идея е в това, че те не отделят емисии, за разлика от своите ICE конкуренти, но голяма част от енергията използвана за получаване на водорода (той не е свободно наличен ресурс и трябва да се добие от други налични ресурси) идва от природния газ. И това няма изгледи да се промени в скоро време поради една проста причина: производството на водород от природен газ е много евтино, следователно води до по-ниски цени за крайните потребители. Ако последните имат опцията за избор между евтин водород и скъп такъв (създаден от алтернативни възобновяеми източници) те определено биха избрали по-евтиния продукт.

Според Bosch, при производството на водород от природен газ няма никакво предимство що се отнася до CO2 емисии, спрямо ползването на стандартно гориво като бензин, дизел или газ от двигателите в автомобилите. Тогава за какво е цялата работа? Може би нямате нужда от други доводи, но все пак ще споменем всичко.

2. Процесът е неефективен

Ако за вас не е толкова важно, че колите не са много зелени, може би ще промените мнението си след като разберете, че те не са и толкова ефективни. Процесът най-общо е следния:

  1. Субстанцията, в която преобладава природен газ се разделя на водород и въглеродни компоненти (включително CO2), чрез нагряване и под високо налягане. Алтернативният и по-скъп метод се базира на възобновяеми ресурси и включва електролиза, при която водата се разлага на въглерод и кислород. И двата метода са доста енергоемки.

  2. Водородът трябва да бъде уловен и складиран, което става или чрез компресиране на газа до течност, или чрез охлаждането му до течност.

  3. След като водородът е в течна форма той може да бъде транспортиран до локацията на станцията за зареждане на автомобили. Дали с камион, влак, тръби или друго, за това се изисква също доста енергия. Може би вариант е водородна станция работеща със слънчеви панели, което ще елиминира транспортните разходи от уравнението, но при всички случай и това е много скъпо.

  4. Крайният потребител зарежда колата си с течен водород, а системата в автомобила го превръща в електричество. То се използва за задвижване на мотора, по същия начин при който работи един нормален електрически автомобил.

Ето защо електрическите коли имат много по-голям смисъл. Електричество може да се получава изцяло от зелени източници, то зарежда батериите в колата, а енергията задвижва двигателя. За целия процес са необходими много по-малко енергия и ресурси.

3. Цената

Както всяка по-нова технология и водородните автомобили не са евтини. При излизането на Honda FCX Clarity в САЩ, колата беше налична за лизинг при $600 долара на месец. Toyota представи Mirai на цена от $499 на месец и първоначална вноска от 3649 долара, а цената за покупка в брой беше сериозна - $57500. Това е близо до територията на Tesla, а вие ще трябва да плащате и за газ! Заслужава си да се отбележи и това, че Toyota покрива разходите за гориво през първите три години.

4. Енергийна независимост

На една скорошна конференция посветена на електрическите автомобили, Тesla информира публиката, че 90% от зареждането на Model S се извършва у дома. Това означава, че 90% от разходите за енергия за задвижване на автомобила се включват в общата сметка за електричество за бита. На места където независимите енергийни източници са развити, електрическите автомобили са много изгодни. Освен това, потребителите няма да се налага постоянно да търсят станция за зареждане, а при дълги разстояния компанията предлага т.н. „суперзареждане“. Технологията е по-евтина от бензиновата, а освен това може да зареждате колата през нощта, когато цените са по-ниски.

За водородните автомобили трябва да бъде отделена една цяла индустрия, докато при колите с батерии всичко е по-просто, евтино и удобно. Ако сте една компания за традиционно гориво, то точно електрическите коли са вашия най-голям враг, докато водородните просто запазват статуквото.

5. Презареждане и пробег

Една Toyota Mirai може да измине максимум 300 мили с едно зареждане, което става за около 5 минути. Това е забележително бързо зареждане, особено спрямо електрическата Tesla Model S, дори и в „бърза“ горивна станция. Тук водородните коли имат значително предимство над електрическите. Аргументът в полза на вторите е следния: Защо да плащате за водородно задвижван автомобил, който не е по-зелен от един Prius, има много по-малък пробег с едно зареждане, и е много по-скъп. Ето и още един важен аргумент, този път валиден в една по-дългосрочна перспектива:

Елън Мъск прогнозира, че до 2017 година пробегът на Model S може да достигне над 600 мили или 1000 километра. До 2020 година пробегът може да е 700 мили /1200км/. Когато вземете в предвид бързото зареждане и факта, че човек трябва да си почива все някога, то 700 мили пробег с едно зареждане е на практика предостатъчен за всеки. Е, защо тогава бихте предпочели водороден автомобил пред един електрически?

В пазара на електромобили все още няма много предложения, но ако Tesla не е по джоба ви, то модели като e-Golf са по-достъпни и все така чудесни предложения. Nissan Leaf също предложи солиден пакет, а през 2016 година се очакват още нови и интересни предложения.

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.