Предимства и недостатъци на петцилиндровите двигатели

2017.02.16

Срещаш се в много култови коли от миналото, петцилиндровият двигател има своите предимства и недостатъци.

Петцилиндровите двигатели намериха своето място под капака на някои от най-култовите перформанс-ориентирани автомобили за всички времена. Добре познато използване на тази конфигурация на цилиндрите в редица има при Audi Ur Quattro, Ford Focus RS и Volvo 850R.

Петцилиндровите двигатели все още се произвеждат и монтират в модели като Audi TT RS и RS3. Въпреки тяхната рядкост, заслужава си да погледнем по-сериозно към тях и да видим предимствата и недостатъците им. Защо някои производители отказват да ги ползват и се придържат стриктно към стандартните четирицилиндрови агрегати?

Петцилиндровите имат специално запалване с цел оеднаквяване на мощността при ротацията на коляновия вал. Четири такта при петцилиндров двигател води до интервал на възпламеняване от 144 градуса въртене на коляновия вал. За сравнение, при четири цилиндъра градусът е 180, което би довело до припокриване от 36 градуса и загуба на ефективност. Резултатът от промяната на интервалите между циклите е плавна мощност, вместо нестабилност на представянето.

Ако първото бутало е в горна мъртва точка, второто седи 144 градуса обратно на часовниковата стрелка около коляновия вал. Третото застава при 216 градуса, четвъртото при 288, а петото при 72 градуса (или 432 от базата). Това означава ред на запалване 1-2-4-5-3, или възвратно-постъпателно движение на буталата от едната страна на двигателния блок до другата преди завършване на пълния цикъл с централното трето бутало.

Тази конфигурация обаче води до небалансираност на въртящия момент по протежение на хоризонталната плоскост на двигателя, което означава, че петият цилиндър постоянно иска да се обърна или преобърне по дължина. Балансирането се постига с помощта на специален вал, който елиминира усукващите сили и подобровява ефективността. Това специфично инерционно поведение се засилва по дължината на двигателя, за разлика от l4, водейки до сравнително сложно конструиране на подобни двигатели. Ето защо, много компании избягват да ги правят.

За всички други обаче, има основателни причини защо правенето на подобни двигатели си заслужава. На първо място, петцилиндровият е по-къс от този с шест цилиндъра в редица, което означава, че по-лесно може да се монтира напречно. Това отваря прозорец за внедряването на петцилиндрови мотори в по-малки коли от гамата на производителя.

Както споменахме по-рано, мощността е по-плавна отколкото при четири цилиндъра в редица. Затова петцилиндровите мотори се славят със своето напълно гладко повишение на оборотите. Това допълнително е подсилено от вертикалния баланс на буталата при движението им. Поради тези причини разработката на подобни двигатели си заслужава и наистина се прави от компании като Audi.

Приличащи на миниатюрни V10, петцилиндровите двигатели са си изградили добра слава сред феновете на колите. Може би това се дължи и на миналите успехи в света на мотоспорта, но петцилиндровите мотори все още съществуват, за разлика от своите по-големи събратя V10.

Скоро ще се появи новото Audi RS3 седан, разполагащо със същия двигател като на TT RS доставящ 395 конски сили. А Audi вече спря производството на четирилицидров мотор с мощност над 400 коня и ще го замени с по-евтин петцилиндров мотор.

Mercedes също се впуска в играта с редови двигатели с новия си шест-цилиндров агрегат. Jaguar ще последва немците, така че може би ни очаква възраждане на перформанс-ориентираните коли с цилиндри в редица. Предстоят вълнуващи времена!

 

Източник: Car Throttle

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.