Как се публикува запитване?
* Продуктите с обявена цена могат да бъдат директно поръчани от MEGAPARTS.
** За да направите запитване, трябва да имате профил: вход или регистрация →
Бензиновите и дизеловите агрегати работят на същия принцип основаващ се на 4 цикъла – всмукване, компресия, мощност, изпускане. Разликата обаче е в изпълнението на този цикъл и в това как двигателите увеличават мощността. Нека да разгледаме 4-те главни разлики между дизеловите и бензиновите агрегати:
Вероятно най-главната разлика между бензиновите и дизеловите агрегати е в това как те възпламеняват сместа въздух / гориво. За да разберете разликата, трябва да се запознаете с понятието температура на самозапалване (SIT), която е температурата при която сместа гориво/въздух се възпламенява без помощта на искра (чисто и просто благодарение на горещината).
Компресираният въздух води до нарастване на температурата. Дизеловите двигатели имат високи нива на компресия, т.е въздуха е значително по-нагрят, а това означава че при инжектиране на гориво въздуха е над температурата на самозапалване и това му позволява да изгаря в цилиндрите.
Бензиновите двигатели, от друга страна, трябва да държат температурата в горивната камера под SIT, тъй като запалителната свещ (a не инжекторите на гориво) диктуват момента за запалване. Това означава, че бензиновите двигатели имат по-ниско ниво на компресия от колкото дизеловите. Като пример, VW Golf TSI от 2015 с Турбо бензин има компресия 9.1:1, докато същия модел с Turbo Diesel има компресия 16.2:1.
В същото време регулирането на бензиновия двигател може да е малко сложно, защото дори и ако в началото на запалването температурата е под SIT, в най-отдалечената зона от искрата налягането и температурата ще започнат да нарастват (след като пламъкът се придвижва по-близо). Искрата трябва да възпламени всичката горивна смес за по-плавно горене.
Въпреки че това не се отнася за модерните дизели, голяма разлика между традиционните бензинови и дизелови агрегати е тази, че при последните липсва дроселова клапа. Когато натиснете педала на газта при дизелов автомобил вие просто казвате на инжекторите да впръскат повече гориво. При това се създава по-голяма мощност, съответно изгорени газове, повече въздух от турбото и повече изходна мощност за колелата.
Някои дизелови двигатели имат внедрена система за контрол на въздуха за по-оптимални нива на налягането в смукателния колектор, което съдейства за повишаване на рециркулацията на отработените газове. Добавянето на дроселна клапа помага и при изключване на двигателя и за по-плавен спад да оборотите.
От друга страна, бензинките изискват наличието на дросел. Когато подадете газ, той просто се отваря и позволява навлизането на повече въздух към двигателя. Повече въздух води до по-голям приток на гориво и оттам нарастване на мощността.
Дизелите произвеждат повече мощност чрез инжектирането на по-голямо количество гориво, но това е в голяма зависимост от коефициента въздух-гориво при който се случва възпламеняването. И дизелите и бензините имат сходни стехиометрични съотношения между гориво и въздух. Съотношението при което целия кислород и гориво изгарят е между 14.5-15:1, но двигателите могат да работят при различни параметри.
С въглеводородите, съставляващи бензина, горенето е възможно при съотношение въздух-гориво между 6:1 и 25:1. Повечето бензинови агрегати поддържат нива между 12:1 и 18:1 (турбото понякога по-ниско), и именно тогава двигателя и горенето са най-ефективни.
Дизеловите двигатели, от друга страна, работят при по-високи съотношения, обичайно вариращи между 18:1 и 70:1. При бензините въздухът и горивото са добре смесени преди запалването. При дизелите с директно впръскване се получават джобове от горивни смеси и области където сместа е прекалено богата или бедна. Горенето се случва навсякъде, където съотношението въздух/гориво е приемливо за старт на процеса.
Когато махнете крака си от педала на газта при включена предавка, двигателят започва да забавя скоростта на колата – това е т.н. моторна спирачка. Процесът е доста прост при бензиновите агрегати, защото при освобождаването на педала се затваря дроселовата клапа и се създава вакуум. Този вакуум помага на колата да спре, както и триенето.
При дизеловите двигатели няма дроселова клапа и колата не може просто да спре заради създаден вакуум. Важно е да разберете, че почти цялата енергия използвана за компресиране на въздуха се ползва за увеличаване на мощността – въздухът се компресира и декомпресира почти без загуба на енергия.
Но как тогава спира дизеловата кола? Решението е просто и доста умно. Когато цилиндъра е около горната мъртва точка по време на такта за сгъстяване, изпускателният клапан се отваря за да позволи на въздуха да излезе. Тази енергия не се връща и това позволява на колата да намали. Причината защо моторната спирачка при дизеловите агрегати е толкова звучна е тази, че вие реално чувате излизащия компресиран въздух.
Експресна доставка
Доставяме до всяка точка на България.
Нови части всеки ден
Ежедневно зареждаме нова стока.
Проверено качество
Авточасти с гаранция.
Право на връщане
14 дни на право на връщане на всяка поръчка.