F1

5 причини защо не може да сложите двигател от Formula 1 в обикновен автомобил

2017.01.24

 

Слагането на двигател от F1 в нормален автомобил би било неимоверно трудно от инженерна гледна точка. Тази модификация обаче едва ли е оправдана...

Наскоро ви разказахме за автомобили с двигатели взаимствани от Formula 1 – но дори и те са изключително редки и изискват доста инженерна мисъл и часове проектиране. Модели като E60 BMW M5 и Porsche Carrera GT имат мотори с корени пуснати дълбоко във Formula 1, но като всички подобни двигатели взаимствани от някакви състезателни серии и те са претърпели множество модификации и промени.

Това се дължи на доста екстремната им природа. Затова и няма как подобен двигател да бъде монтиран под капака на обикновен автомобил. Ето ги главните пречки това да случи:

Трудно пали

Инженерите от Formula 1 преминават границите на възможностите на двигателите с вътрешно горене, като ги проектират за работа при строго специфични условия. На първо място, двигателят трябва да бъде подгрят – при него няма възможност за студен старт! Двигателят получава постоянен поток от вода за охлаждане и смазочно масло с температура от 80 градуса по Целзий по протежение на цялата вътрешна площ.

Това е така, защото двигателят е проектиран за работа при температура над 60 градуса, а при всичко под тази стойност буталата в цилиндрите просто блокират. Стартиращата процедура също е доста сложна, с участието на нещо като голяма дрелка за запалване. Така че в мразовита януарска нощ, едва ли ще имате шанс да се шмугнете в колата, да завъртите ключа и двигателят просто да запали.

Изобщо не е евтин

Вярвате или не, но средната цена на двигател от Formula 1 е около 7 милиона Евро. Дори за най-богатите производители ще е неоправдано скъпо поставянето на подобен двигател в каквато и да е шосейна кола. Огромните разходи се дължат на завишените параметри и малкия толеранс на работа, и изискването на всяка капка от възможностите на шестте цилиндъра.

Високо-технологичните пневматични клапани също добавят много към цената. За да се справят с много високите обороти (до 15,000), се ползва азот под налягане за работата на клапаните.

Но за щастие на богатите отбори от F1, днешните двигатели са доста надеждни в рамките на сезона. Преди години, тимовете бяха принудени да ползват нов двигател за всяка надпревара, което означаваше пробег за всеки от само 400 км. Тежко и горко на този който е получил сметката на края.

Охлаждането

Ако искате да инсталирате 1.6-литровия V6 на Хамилтън, вероятно трябва да вземете и цялата охлаждаща система за да избегнете нуждата от сериозни изчисления за обема на радиатора. Радиатор монтиран отпред, каквато е практиката при повечето нормални коли, няма да свърши никаква работа. Двигателят от F1 развива огромни обороти и има страшна мощ, а обикновен радиатор не може да се прави с прегряването. Огромната топлинна енергия създадена от двигателя трябва да се разсее бързо с помощта на големи топлообменници и поток от хладен въздух.

Ето защо, радиаторите във Formula 1 са с ъгъл надолу и са поместени в големи странични джобове играещи ролята на въздуховоди. Благодарени на този дизайн се премахва нуждата от слагането на голям топлоомбенник отстрани, което увеличава аеродинамичната ефективност на болида.

Разхода на гориво...

Правилникът във Formula 1 казва, че двигател не може да изгори повече от 100 литра бензин за един час. Това означава, че за половин час градско каране (очевидно при състезателни скорости) вие бихте изгорили 50 литра! А болид може да тръгне с максимум 225 литра, което означава, че вие бихте прекарали доста време в чакане по бензиностанции... И това ако предположим, че карате с нормално гориво.

Въпреки че тимовете ползват гориво с химичен състав доста близък до този на нормалния бензин, то е силно модифицирано. Например, за всяко състезание горивото се тества с 15 различни типа метал, с цел установяване на възможно износване на елементи. Информацията се ползва за получаване на точната горивна смес.

Преди всяко евентуално каране на автомобил с такъв двигател, човек би трябвало да наема инженер, който да забърква подходящо гориво за него.

Кратък живот

Двигателите от Formula 1 са подложени на екстремни натоварвания при своята работа. Двигател без ограничител за обороти би достигнал до 20,000 оборота в минута заради относително малкия ход и широк отвор. Това кара буталата да се движат нагоре надолу с темпо от около 300 пъти в секунда. Имайки в предвид теглото на компонентите движещи се с това бясно темпо, излиза че буталата могат да издържат на натоварване до 10600g.

Вътрешното налягане в цилиндрите достига огромни стойности – до 1500psi всяка секунда. То се разпростира по горните компоненти на двигателя с шумното взаимодействие между въздух и гориво. Ето защо не е изненада, че двигателите оцеляват до около 1000 км преди да бъдат пенсионирани. Представяте ли си да сменяте двигател 10 пъти годишно?

Тук изобщо не говорим за цената на поставянето, трансмисия, гуми и окачване. Не е трудно да се заключи, че цената на цялата манипулация би станала космическа и F1 двигател просто не е за обикновен автомобил. Фердинанд Порше веднъж казва: „перфектната състезателна кола преминава финалната линия първа и след това се разпада на части“. Тези двигатели са направени да издържат едно или няколко състезания и нищо повече.

Въпреки че болидите, както и нормалните коли, ползват базови двигателни блокове, те нямат много общо що се отнася до технология, мощност, цена и живот. Въпреки това, ако видим автомобили с подобни (или поне взаимствани от F1, както няколко V10) двигатели, едва ли някой би се оплакал.

Източник: Car Throttle

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.