Как се публикува запитване?
* Продуктите с обявена цена могат да бъдат директно поръчани от MEGAPARTS.
** За да направите запитване, трябва да имате профил: вход или регистрация →
F1
Слагането на двигател от F1 в нормален автомобил би било неимоверно трудно от инженерна гледна точка. Тази модификация обаче едва ли е оправдана...
Наскоро ви разказахме за автомобили с двигатели взаимствани от Formula 1 – но дори и те са изключително редки и изискват доста инженерна мисъл и часове проектиране. Модели като E60 BMW M5 и Porsche Carrera GT имат мотори с корени пуснати дълбоко във Formula 1, но като всички подобни двигатели взаимствани от някакви състезателни серии и те са претърпели множество модификации и промени.
Това се дължи на доста екстремната им природа. Затова и няма как подобен двигател да бъде монтиран под капака на обикновен автомобил. Ето ги главните пречки това да случи:
Инженерите от Formula 1 преминават границите на възможностите на двигателите с вътрешно горене, като ги проектират за работа при строго специфични условия. На първо място, двигателят трябва да бъде подгрят – при него няма възможност за студен старт! Двигателят получава постоянен поток от вода за охлаждане и смазочно масло с температура от 80 градуса по Целзий по протежение на цялата вътрешна площ.
Това е така, защото двигателят е проектиран за работа при температура над 60 градуса, а при всичко под тази стойност буталата в цилиндрите просто блокират. Стартиращата процедура също е доста сложна, с участието на нещо като голяма дрелка за запалване. Така че в мразовита януарска нощ, едва ли ще имате шанс да се шмугнете в колата, да завъртите ключа и двигателят просто да запали.
Вярвате или не, но средната цена на двигател от Formula 1 е около 7 милиона Евро. Дори за най-богатите производители ще е неоправдано скъпо поставянето на подобен двигател в каквато и да е шосейна кола. Огромните разходи се дължат на завишените параметри и малкия толеранс на работа, и изискването на всяка капка от възможностите на шестте цилиндъра.
Високо-технологичните пневматични клапани също добавят много към цената. За да се справят с много високите обороти (до 15,000), се ползва азот под налягане за работата на клапаните.
Но за щастие на богатите отбори от F1, днешните двигатели са доста надеждни в рамките на сезона. Преди години, тимовете бяха принудени да ползват нов двигател за всяка надпревара, което означаваше пробег за всеки от само 400 км. Тежко и горко на този който е получил сметката на края.
Ако искате да инсталирате 1.6-литровия V6 на Хамилтън, вероятно трябва да вземете и цялата охлаждаща система за да избегнете нуждата от сериозни изчисления за обема на радиатора. Радиатор монтиран отпред, каквато е практиката при повечето нормални коли, няма да свърши никаква работа. Двигателят от F1 развива огромни обороти и има страшна мощ, а обикновен радиатор не може да се прави с прегряването. Огромната топлинна енергия създадена от двигателя трябва да се разсее бързо с помощта на големи топлообменници и поток от хладен въздух.
Ето защо, радиаторите във Formula 1 са с ъгъл надолу и са поместени в големи странични джобове играещи ролята на въздуховоди. Благодарени на този дизайн се премахва нуждата от слагането на голям топлоомбенник отстрани, което увеличава аеродинамичната ефективност на болида.
Правилникът във Formula 1 казва, че двигател не може да изгори повече от 100 литра бензин за един час. Това означава, че за половин час градско каране (очевидно при състезателни скорости) вие бихте изгорили 50 литра! А болид може да тръгне с максимум 225 литра, което означава, че вие бихте прекарали доста време в чакане по бензиностанции... И това ако предположим, че карате с нормално гориво.
Въпреки че тимовете ползват гориво с химичен състав доста близък до този на нормалния бензин, то е силно модифицирано. Например, за всяко състезание горивото се тества с 15 различни типа метал, с цел установяване на възможно износване на елементи. Информацията се ползва за получаване на точната горивна смес.
Преди всяко евентуално каране на автомобил с такъв двигател, човек би трябвало да наема инженер, който да забърква подходящо гориво за него.
Двигателите от Formula 1 са подложени на екстремни натоварвания при своята работа. Двигател без ограничител за обороти би достигнал до 20,000 оборота в минута заради относително малкия ход и широк отвор. Това кара буталата да се движат нагоре надолу с темпо от около 300 пъти в секунда. Имайки в предвид теглото на компонентите движещи се с това бясно темпо, излиза че буталата могат да издържат на натоварване до 10600g.
Вътрешното налягане в цилиндрите достига огромни стойности – до 1500psi всяка секунда. То се разпростира по горните компоненти на двигателя с шумното взаимодействие между въздух и гориво. Ето защо не е изненада, че двигателите оцеляват до около 1000 км преди да бъдат пенсионирани. Представяте ли си да сменяте двигател 10 пъти годишно?
Тук изобщо не говорим за цената на поставянето, трансмисия, гуми и окачване. Не е трудно да се заключи, че цената на цялата манипулация би станала космическа и F1 двигател просто не е за обикновен автомобил. Фердинанд Порше веднъж казва: „перфектната състезателна кола преминава финалната линия първа и след това се разпада на части“. Тези двигатели са направени да издържат едно или няколко състезания и нищо повече.
Въпреки че болидите, както и нормалните коли, ползват базови двигателни блокове, те нямат много общо що се отнася до технология, мощност, цена и живот. Въпреки това, ако видим автомобили с подобни (или поне взаимствани от F1, както няколко V10) двигатели, едва ли някой би се оплакал.
Източник: Car Throttle
Експресна доставка
Доставяме до всяка точка на България.
Нови части всеки ден
Ежедневно зареждаме нова стока.
Проверено качество
Авточасти с гаранция.
Право на връщане
14 дни на право на връщане на всяка поръчка.