Opel

Opel Commodore GS/E – немският мускулест автомобил

2017.03.31

В днешно време името Commodore е резервирано за автомобили струващи десетки хиляди и разполагащи с големи и способни двигатели под капака. Но това не винаги е било така. Първата генерация Holden Commodore всъщност е еквивалент на третата генерация Opel Commodore. Тук ще поговорим именно за Opel Commodore A и по-специално за версията позната като GS/E.

Базовия модел

Opel Commodore A е представен през 1966 година като перформанс версия на Opel Rekord C. Двете коли са средни по размер, а единствено Commodore е бил наличен във вариант седан и купе със шест цилиндрови двигатели. Докато Rekord е бил оборудван с четири цилиндрови двигатели.

Всички двигатели за Commodore са SOHC с шест цилиндъра в редица, с работен обем от 2.2 до 2.8 литра. Всички без един са с карбуратор. Както може да предположите, една от версиите – именно 1970 GS/E не разчита на карбуратори.

Какво е специалното в този модел?

Opel няма репутацията на производител на бързи и толкова вълнуващи автомобили. Но какво предлагат в този случай? Те имат едно много просто и ефективно решение. Казват си „Искаме да караме отново в бързата лента“ и създават Commodore GS/E.

Карбураторите са заместени от Bosch D-Jetronic. Това е много ранна версия на мулти-точковото ЕFI, като D в името означава drucksensorgesteuert или сензор за регулиране на налягането. Технологията се различава от по-старата механична инжекция Kugelfischer с влизане на налягането в уравнението. Логично, най-важната част на D-Jetronic е MAP сензорът (абсолютно налягане в колектора), който вече се среща във всяка съвременна кола. Bosch продават патента на няколко Японски компании, които продължават да развиват инжекционните системи базирани именно на D-Jetronic.

Ползите за представянето

Подобна модерна система за впръскване на горивото би трябвало да носи значителни ползи за двигателя? D-Jetronic е монтирана на 2.5-литров двигател и без никакви други модификации по него мощността е повишена с 20 коня, което го прави по-мощен от 2.8 литров агрегат без D-Jetronic. Подобен двигател с инжекция осигурява 150 коня при 5800 оборота и 196 Nm при 4500, като компресията е непроменена – 9.5:1.

Официалната реклама на автомобила от 1970г:

150 коня на разположение .... мощност и ускорение, които ви залепват за седалките. Шест цилиндъра получаващи гориво с електронна система. Двигател, който не пилее гориво. GS/E: приятен звук от двата изпускателни отвора.

150 коня не звучат толкова внушително в наши дни, но погледнато в перспектива, тази кола трябва да се сравнява с нейните съвременници. Например, Porsche 911 е с 10 коня по-слабо, а два пъти по-скъпо. Ускорението на Opel до 100 км/ч е за 9.5 секунди, което е съразмеримо със съвременно Porsche 911. А максималната скорост от 192 км/ч е много близо до магическата граница от 200.

Да наречем GS/E истинска мускулеста кола би било прекалено смело и това би разгневило много хора. Все пак двигателят е с два цилиндъра по-малко отколкото е прието да има в подобен автомобил. Но това предложение е много близко по дух до американските модели от това време. То се отличава с добро шаси, мощен двигател, бърза скорост и най-важното – доста по-ниска цена от други спортни коли. Opel успява да продаде няколко бройки и с двигателя V8 на GM, но тези луксозни модели се оказват твърде скъпи и не могат да се нарекат „мускулести“.

Opel Commodore GS/E e прекрасна спортна кола, която напълно си заслужава парите. Надяваме се, че Opel някога отново ще пуснат нещо подобно.

 

Източник: Car Throttle

 

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.