Какво представляват ходовите комплекти и как увеличават въртящия момент?

2017.02.04

Алтернатива на скучните цилиндри, тези комплекти са ефективен, но сравнително трудоемък начин за увеличаване на мощността на двигателя.

В свят вманиачен по намаляване на обема на двигателите и слагане на турбо за увеличаване на ефективността, все пак има индикации за това, че производители се обръщат назад към по-големите двигатели с цел намаляване на разходите и опростяване на производствения процес. В света на модификациите обаче, капацитета на двигателя винаги е свързван с изходната мощност.

Преди принудителното пълнене да стане популярно, начинът за увеличаване на мощността винаги е бил слагането на по-голям двигател. Това би осигурило доста място за цилиндрите и много въздух за горенето, създавайки мощен ход на буталата и коляновия вал.

Подобренията на феновете са свързани главно с поставяне на турбо, а разширяването на двигателя най-често е пренебрегвано. За щастие, съществуват специални комплекти за двигател, които могат да се закупят свободно от пазара. Те опростяват разширяването на способностите на двигателя чрез удължаване на хода на буталото, като избягват нуждата от скъпа механична обработка на цилиндъра.

Ходовият комплект увеличава изместването на двигателя чрез удължаване на хода на буталото. В комплекта са включени поръчкови модифицирани части за постигане на това удължаване. Той позволява на буталото да достигне по-нагоре и по-надолу в цилиндъра благодарение на променения колянов вал.

С цел предотвратяване на възможно удряне на буталото в главата на цилиндъра, съществуват различни решения. На първо място, буталният щифт може да се сложи по-нагоре. Това премахва нуждата от сложна обработка на главата за напасването и спрямо по-дългия ход на буталото.

Как всичко това води до по-голяма мощност?

Модификациите могат да се оправдаят чрез уравненията за двигателя с вътрешно горене. Да започнем с обема на цилиндрите:

Ve=общ ходов обем на двигателя

Ve= брой цилиндри х обем на цилиндър

Ve=брой цилиндри Х (площ х ход)

От тук може да видим връзката между ходът и ходовия обем на двигателя. От тези уравнения се вижда, че щом ходът на буталото нараства, нараства и обема. Как това влияе на мощността? На първо място, да погледнем ефекта от увеличаването на хода на буталото върху въртящия момент:

Въртящ момент = работа на един оборот / ъгъл на ротация

= (сила х разстояние ) / 2п х брой на цилиндрите

= (IMEP х площ на цилиндър х ход х брой на цилиндрите) / 4п

В уравнението, IMEP е налягането в цилиндрите, но нас ни интересуват единствено ходът и връзката му с въртящия момент.

При удължаване на хода, изходния въртящ момент на двигателя също нараства благодарение на допълнителното разстояние и действащата сила. По същия начин, по който използваме един гаечен ключ – с по-дълъг развиването на болт е много по-лесно отколкото с къс. По-дългият ход на буталото означава и по-голяма усукваща сила приложена към коляновия вал.

Мощността е свързана с въртящия момент при определена скорост на двигателя. Затова нарастването на мощността, ще е свързано несъмнено с увеличения ход.

С промяната на стоковия агрегат неизбежно идват и няколко проблема. Тъй като буталото трябва да се придвижва допълнително по време на цикъла, натоварването към него се увеличава. Хоризонталното натоварване на буталото също нараства по време на всеки ход, което води до допълнително износване.

Способността на двигателя да достига по-високи обороти също намалява, заради по-големия ход на буталото. Това означава, че един такъв комплект може да намали отзивчивостта на двигателя и да отнеме от неговия характер. Новият колянов вал трябва да бъде напълно балансиран ръчно, с цел елиминирането на всякакви нежелани вибрации.

Очевидните опасности идват от по-малките допустими отклонения заради новия, по-дълъг ход. Въпреки всички предпазни мерки, рискът от сблъсъци в двигателя нараства.

Подобни комплекти за удължаване на хода на буталата са сравнително сложна модификация за повечето фенове на автомобилите. Способността за разглобяване на двигателя, заменяне на ключови негови компоненти, и обратното му сглобяване, не е нещо, което може да бъде извършено от всеки човек. Въпреки това, ползите от тази манипулация са безспорни, и тя се прави често в света на напомпаните автомобили. Ако имате по-големи знания и обичате да се занимавате, можете спокойно да добавите няколко коня и още въртящ момент към колата.

 

Някога мислили ли сте си за подобни модификации? Споделете мненията си с нас!

 

Източник: Car Throttle


 

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.