За връзка с нас: 02 437 32 48
Нямате регистрация?
Регистрация
0.00 лв.
Нямате продукти в количката.

Защо дизеловите двигатели имат по-голям въртящ момент?

2016.06.28

Колите с дизелови двигатели обикновено не могат да съперничат на своите бензинови събратя по повечето параметри, но пък те разполагат с по-голям въртящ момент. Нека да разберем защо...

Не е тайна, че дизеловите двигатели по принцип доставят по-голям въртящ момент от бензиновите двигатели. Разликата между конските сили и въртящия момент при дизелите е много по-малка, но как те успяват да създадат повече тяга от бензиновите?

Висока компресия

Първата причина е много по-високото ниво на компресия. Компресията представлява съотношението между максималния и минималния обем в цилиндъра на двигателя. При дизеловите двигатели ходът на буталото е по-голям, което означава че то се движи нагоре и надолу в по-голям вътрешен обем на цилиндъра. Дизелите никога не достигат толкова високи обороти, колкото бензините поради факта че буталото има по-голям ход, докато бензиновия двигател ползва къси ходове, което означава че оборотите там са по-високи.

По-висока енергийна стойност

Още един фактор за въртящия момент при дизелите е натискът упражняван върху буталото от изгорялото гориво. Дизелът (45500kJ/kg) има по-ниско калорийно число от бензина (45800kJ/kg), което означава че бензиновия автомобил съдържа повече топлина за единица обем от дизеловия. Въпреки това, дизелът е много по-плътен от бензина и може да съхранява до 15% повече енергия в даден обем. Това означава, че всеки път когато се възпламенява гориво, повече енергия се трансферира чрез натиск върху буталото и въртящия момент действащ върху коляновия вал се увеличава.

По-голям тласък

Много дизелови двигатели имат и турбо за да компенсират по-ниските обороти. Създава се по-високо налягане в цилиндъра с цел по-висока мощност, което от своя страна причинява повишение и на въртящия момент. За разлика от турбогенераторът при бензиновите агрегати, дизеловото турбо е настроено за по-високо допълнително налягане, което намалява загубите при изпомпване по време на всмукателния ход на двигателя. Така двигателят става по-ефективен в превръщането на енергия и предаването и към коляновия вал.

Важно е да се разбере, че конските сили не са единственото важно нещо при автомобилите, но те със сигурност имат значение. Състезателна кола с бензин може да има нисък въртящ момент но висок диапазон на работни обороти, което означава и по-висока мощност. От друга страна, дизелов двигател с ниски обороти винаги ще изпитва трудности да достигне същата мощност, но пък ще може да се възползва от по-високия въртящ момент. Ето защо никога няма да откриете дизелов агрегат в супер-автомобил – ако имате два двигателя със същия въртящ момент, но единият от тях успява да върти коляновия вал по-бързо, то кой ще изберете?

Помнете че дизеловите двигатели са измислени като алтернатива на парните двигатели – те са създадени за тежка работа и се характеризират с висок въртящ момент и постоянни скорости. Бензиновите двигатели, от друга страна, са разработени за работа при различни условия – в началото за авиацията и моторите. Те се характеризират с високи обороти, които се ценят много от феновете и те точно за това избират бензина пред дизела. Ако трябва да обобщим, то бензиновите двигатели целят да свършат дадена работа възможно най-бързо, докато дизелите работят по-бавно.

Дизелови мотори с висока мощност вече също са хит – например Alpina. D3 Bi-Turbo доставя 345 конски сили и въртящ момент 697 Nm, което осигурява ускорение от 0 до 100 за 4.6 секунди. Това го поставя като съперник на BWM M2 – доста впечатляващо постижение нали. Не можем да забравим и Audi R8 V12 TDI от 2008 година, което постига максимална скорост от 325 км/ч благодарение на развитието на R18 за Льо Ман. Мощността от дизелите може доста ефективно да се използва от съвременните перформанс коли, но бензиновите двигатели трудно ще бъдат изместени някога. Особено след скандалите с вредните емисии при дизелите това изглежда направо като фантастика. Едва ли някога ще видим Ferrari или Koenigsegg да разработват кола с дизелов агрегат, но ако целта е предимно висок въртящ момент дизелите имат своето предимство.

 

Последни новини
Категории

Последно добавени