Начало
Изкупуване
Вход
0 Количка

Колко важно е охлаждането на маслото за работата на двигателя?

2020.01.23

Смазващата течност е от критично значение за работата на двигателя на автомобила. Тази област обаче често бива пренебрегвана. Но това не е добре и може да причини доста главоболия...

Във всеки автомобил циркулират най-различни течности, всяка с различен вискозитет. Една се ползва за смазване, друга за охлаждане и т.н. Двигателите с вътрешно горене (ДВГ) имат ефективност от едва 33%, а останалите 67% от енергията се губи заради разсейване на топлината по един или друг начин.

Но без никакво съмнение, смазочното масло е най-важната течност в колата. Големия брой движещи се части в двигателя пораждат масивно триене, което при металните елементи може да означава екстремно износване на компонентите. Или на практика, маслото играе ролята на жизнено необходим лубрикант, който се загрява при процеса на смазване.

Но както топлината от двигателя трябва да бъде разсеяна, така и температурата на маслото трябва бързо да се понижи. Това става с помощта на топлообменник. Докато за охлаждане с вода се ползва радиатор, тук топлообменикът се нарича маслен охладител.

Той прилича много на миниатюрен топлоомбенник и може да се разположи на различни места в колата с цел максимизиране на ефективността на охлаждането. Тъй като маслото е нужно предимно за двигателния блок, системата за управление и турбогенератора, то може бързо да увеличи температурата си, особено при агресивно шофиране и високи обороти.

Температурата на маслото трябва да се понижи преди то да влезе обратно в масления резервоар и да се върне в системите, които смазва. При понижението на температурата се нормализира и вискозитета на маслото – подвижността му. Вискозитетът е показател за степента на подвижност на течностите. Когато маслото губи и получава топлина, неговият вискозитет нараства или респективно намалява. Гъстото масло има висок вискозитет, докато рядкото и гладко масло е по-подвижно, съответно има по-нисък вискозитет.

Маслата за автомобили са специално създадени за работа при точно определени вискозитетни нива и температури. Следователно, ако дадено масло стане по-горещо, то неговият вискозитет ще намалее до степен в която маслото няма да може да смазва системата достатъчно ефективно. Смазочната течност трябва да е с такава температура, при която да е достатъчно вискозна за да смазва добре необходимите компоненти, но в същото време да може да преминава лесно през системата. Или казано по друг начин, температурата е най-важния фактор за динамиката на вискозитета на моторното масло, затова неговото охлаждане от критична важност.

Охлаждането става по един начин много подобен на системите с водно охлаждане при които топлинната енергия се отвежда към околната среда. Маслото влиза в охладителя с висока температура, циркулира в тръбите, охлажда се и излиза с понижена температура и в готовност за повтаряне на процеса. С помощта на базовите принципи на термодинамиката трябва да се изчисли размера на масления охладител необходим за правилното функциониране на системата.

При перформанс-ориентираните автомобили – особено при тези за рали – охлаждането на маслото е от съществена важност, тъй като при тях течностите се нагряват до много по-високи температури. Специални топлообменници се поставят в областите с повишен въздушен поток с цел максимално охлаждане на системи като кормилната, и поддържането им в рамките на допустимите температурни граници.

Нашият фаворит Lancia Delta Integrale Evo II използва цялата предница за поставянето на множество малки охладители. Дори в областта около предните светлини има решетка за навлизане на въздух в двигателния отсек и масления охладител. Някой път когато видите рали автомобил, погледнете отворите по шасито му и ще видите, че голяма част от тях са проектирани заради скрит вътре охладител.

Не всички автомобили задължително се нуждаят от подобно охлаждане на маслото. Нормалните градски коли успяват да поддържат температурите на маслото в разумни граници благодарение на естествените охлаждащи ефекти при преминаването му през тръбите и по този начин поддържането му в нормален вискозитет. От друга страна, ако човек планира да кара колата на писта и да участва в някакво състезание, то внедряването на охладител е едно много добро решение тъй като повечето нормални коли не са проектирани за високи скорости на писта. Подобренията по двигателя също предполагат и подходящо охлаждане на маслото. Тъй като двигателят ще е с по-голяма мощност, по естествен път се създава повече енергия, която се предава и към маслото. Ако тази допълнителна енергия превишава максимално допустимия праг, колата се нуждае от система, която да изведе тази излишна енергия извън системата. Що се отнася до позиционирането на охладителя, предно разположен маслен охладител е най-простото решение. Поставянето на малък топлообменник отпред, или до радиатора осигурява нужното охлаждане на маслото в коли като Mazda MX-5, без да се нарушава работата на водно-охладителната им система.

 

Охлаждането на течностите е важен процес при автомобилите и неговото пренебрегване може да доведе до потенциално много сериозни повреди на двигателя. Автомобилното масло е кръвта в системата – то поддържа компонентите на двигателя в оптимална форма. Всяка модификация на автомобила трябва да е свързана с осигуряването на безопасна температура на маслото в него.


 

Източник: Car Throttle

Последни новини
Категории

Последно добавени

Въздушен амортесьор за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005), седан, позиция: задна, дясна
Въздушен амортесьор за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005), седан, позиция: задна, дясна
Кат. №: s_159118630
554.00 лв.
Глава за Mercedes-Benz E-Class Estate (S211) (03.2003 - 07.2009) E 280 T CDI (211.223), 177 к.с.
Глава за Mercedes-Benz E-Class Estate (S211) (03.2003 - 07.2009) E 280 T CDI (211.223), 177 к.с.
Кат. №: s_151999329
500.90 лв.
Зимни гуми TOYO 205/55/16, DOT: 0317 (Цената е за комплекта)
Зимни гуми TOYO 205/55/16, DOT: 0317 (Цената е за комплекта)
Кат. №: s_159402449
208.00 лв.
Мултимедия за BMW 5 Series E60 Touring (E61) (06.2004 - 12.2010), № BMW 9 239 213 02
Мултимедия за BMW 5 Series E60 Touring (E61) (06.2004 - 12.2010), № BMW 9 239 213 02
Кат. №: s_151994040
789.80 лв.
Ръчна скоростна кутия за Renault Kangoo Express (FC0/1) (08.1997 - ...) D 65 1.9 (FC0E, FC02, FC0J, FC0N), 64 к.с.
Ръчна скоростна кутия за Renault Kangoo Express (FC0/1) (08.1997 - ...) D 65 1.9 (FC0E, FC02, FC0J, FC0N), 64 к.с.
Кат. №: s_159234400
539.00 лв.
Ръчна скоростна кутия за Volkswagen Crafter 2.5 TDI, 136 к.с., товарен, 2007 г.
Ръчна скоростна кутия за Volkswagen Crafter 2.5 TDI, 136 к.с., товарен, 2007 г.
Кат. №: s_150977113
625.40 лв.
Автоматична скоростна кутия за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005) S 320 CDI (220.026, 220.126), 197 к.с., автоматик
Автоматична скоростна кутия за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005) S 320 CDI (220.026, 220.126), 197 к.с., автоматик
Кат. №: s_152292365
777.80 лв.
Стабилизираща щанга с Dynamic Drive за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015), седан
Стабилизираща щанга с Dynamic Drive за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015), седан
Кат. №: s_152911504
1126.20 лв.
Въздушен амортесьор за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005), седан, позиция: задна, дясна
Въздушен амортесьор за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005), седан, позиция: задна, дясна
Кат. №: s_159243408
554.00 лв.
Мотор електрическа рейка за BMW 5 Series F10 Sedan (F10) (12.2009 - ...)
Мотор електрическа рейка за BMW 5 Series F10 Sedan (F10) (12.2009 - ...)
Кат. №: s_151704527
559.00 лв.