НОВО: Продавай свои авточасти в MEGAPARTS
Изкупуване
Начало
Вход
0 Количка

Как действа водната инжекция?

2019.06.14

Двигателите с водна инжекция сякаш са нещо от миналото, но заради новите изисквания за вредни емисии те може и да се завърнат. Нека да разгледаме как действат...

Може би сте чували, че коли като BMW M4 GTS разполагат с водна инжекция, също както и много други силно модифицирани модели търсещи висока мощност. Водната инжекция по принцип се прилага при двигатели с високи нива на компресия (предимно при такива с форсирана индукция) заради потенциално негативния ефект на компресията върху всеки цилиндър.

Тези системи работят по следния начин – те впръскват вода в сместа гориво/въздух или директно в цилиндрите. Тези от вас сблъсквали се със случайно попаднала вода в двигателя, там където не трябва, знаят какво може да се случи – водата е несвиваема течност и това може да доведе до катастрофални последици. За щастие, количеството вода инжектирана в цилиндрите е минимално, така че хода на буталото не се влияе от флуида. Сместа от вода по съществото си е нещо като мъгла, а не толкова течност, като по този начин тя се изпарява доста бързо в процеса на горенето.

Целта на водната инжекция е охлаждане. Вместо да се ползва вода за охлаждане на двигателя отвън, водата се впръсква в точния момент вътре в двигателя с цел да охлади ключови горещи точки, които могат да причинят феномен наречен преждевременно възпламеняване.

Преждевременното възпламеняване се случва именно поради тези горещи точки, които са с по-висока температура отколкото искрата на свещта, така че сместа гориво/въздух може да се запали преждевременно и спонтанно. С времето това може да има много тежки последици върху буталата, тъй като всяко едно ще е с нарушен тайминг на работа и това ще причини прегряване.

Накратко, водната инжекция представлява охлаждане на горещите точки вътре в цилиндрите с цел избягване на възпламеняване при двигатели с високи нива на компресия. Когато водата влезе в цилиндъра, топлината се трансформира от горещите точки вътре към студената вода, охлаждайки входящата смес. Това означава, че сместа ще стане по-плътна и вътре ще може да влезе повече от въздушно/горивната смес. А както знаем – повече гориво = повече мощ.

Поради почукването на двигателя /в резултат на предварително възпламеняване/, момента на запалване обикновено изостава, така че свещта да запали горивото, а не горещите точки. Добавянето на вода позволява нагласяне на запалването така, че то да покрие много по-голяма област осигуряваща въртящ момент при цикъла на запалване, което води до повече и по-стабилни конски сили.

В цилиндрите не се впръсква чиста чешмяна вода. Всъщност се използва смес 50/50 между вода и алкохол (метанол) + като се добавя и много малък процент масло. Водата охлажда, а алкохола действа като антифриз и е напълно горим. Маслото понижава ефекта на корозия от водата върху металните компоненти в двигателя. Заради наличието на метанол, процесът понякога може да се нарече „водно-метанолна инжекция“, докато някои по-напреднали ентусиасти използват и 100% метанол, което обаче е доста рисково начинание.

Съществуват и други ползи от водната инжекция. Вредните емисии могат да се намалят сериозно, тъй като водата абсорбира топлината от горенето, а с това и количеството на газове като NОx. Запазва се и живота на двигателя чрез абсорбирането на топлината, която в противен случай трябва да излезе през страните на цилиндрите.

Най-важния момент при процеса на действие на водната инжекция е тайминга. Времето на впръскване е критично и това трябва да става единствено когато има предварително възпламеняване или почукване. Ако се прилага в неправилния момент може да се получи загуба на мощност заради намалена ефективност в резултат на това, че водата запълва мястото на горивото вътре в цилиндрите.

Възходът на интекулерите в края на 20-ти век почти запрати водната инжекция в историята, тъй като тя е сложна и се внедрява трудно, освен ако не говорим за фабрично оборудвана кола. Много е трудно да се постави и настрои в домашни условия. В светлината на все по-затягащите се изисквания за вредните газове очакваме водните инжекции да се завърнат на пазара. Все пак не се опитвайте да поставите подобна на нещо като Fiesta 1.2 – това начинание е обречено. 

Последни новини
Категории

Последно добавени

Фар Xenon за Porsche Cayenne (9PA) (09.2002 - 09.2010), джип, позиция: дясна
Фар Xenon за Porsche Cayenne (9PA) (09.2002 - 09.2010), джип, позиция: дясна
Кат. №: s_152106411
373.90 лв.
Диференциал за Nissan Murano 3.5 4x4, 234 к.с., джип автоматик, 2003 г.
Диференциал за Nissan Murano 3.5 4x4, 234 к.с., джип автоматик, 2003 г.
Кат. №: s_151581078
465.10 лв.
Преден капак за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015), 4+1 вр., седан, позиция: предна
Преден капак за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015), 4+1 вр., седан, позиция: предна
Кат. №: s_152899052
916.80 лв.
Предна броня за Audi A6 (C6) 3.2 FSI Quattro, 255 к.с., седан, 2004 г., позиция: предна
Предна броня за Audi A6 (C6) 3.2 FSI Quattro, 255 к.с., седан, 2004 г., позиция: предна
Кат. №: s_152141105
439.30 лв.
Алуминиеви джанти за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015) 18 цола, ширина 8
Алуминиеви джанти за BMW 7 Series F02 (02.2008 - 12.2015) 18 цола, ширина 8
Кат. №: s_152730712
1208.20 лв.
Фар за Audi Q7 (4L) (03.2006 - 08.2015), джип, позиция: дясна
Фар за Audi Q7 (4L) (03.2006 - 08.2015), джип, позиция: дясна
Кат. №: s_152221455
397.90 лв.
Предна броня за Chevrolet Captiva 2.0 4x4 D, 150 к.с., джип, 2007 г., позиция: предна
Предна броня за Chevrolet Captiva 2.0 4x4 D, 150 к.с., джип, 2007 г., позиция: предна
Кат. №: s_152172298
560.30 лв.
Алуминиеви джанти за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005) 18 цола, ширина 8 (Цената е за комплекта)
Алуминиеви джанти за Mercedes-Benz S-Class (W220) (10.1998 - 08.2005) 18 цола, ширина 8 (Цената е за комплекта)
Кат. №: s_159390851
620.70 лв.
Алуминиеви джанти за Volkswagen Passat VII  (362) (08.2010 - 12.2014) 17 цола, ширина 7.5
Алуминиеви джанти за Volkswagen Passat VII (362) (08.2010 - 12.2014) 17 цола, ширина 7.5
Кат. №: s_152174562
454.20 лв.
Стоп за Land Rover Discovery III (LA_, TAA) (07.2004 - 09.2009), джип, позиция: лява
Стоп за Land Rover Discovery III (LA_, TAA) (07.2004 - 09.2009), джип, позиция: лява
Кат. №: s_151381853
412.90 лв.