За връзка с нас: 02 437 32 48
Нямате регистрация?
Регистрация
0.00 лв.
Нямате продукти в количката.

Как действа водната инжекция?

2019.06.14

Двигателите с водна инжекция сякаш са нещо от миналото, но заради новите изисквания за вредни емисии те може и да се завърнат. Нека да разгледаме как действат...

Може би сте чували, че коли като BMW M4 GTS разполагат с водна инжекция, също както и много други силно модифицирани модели търсещи висока мощност. Водната инжекция по принцип се прилага при двигатели с високи нива на компресия (предимно при такива с форсирана индукция) заради потенциално негативния ефект на компресията върху всеки цилиндър.

Тези системи работят по следния начин – те впръскват вода в сместа гориво/въздух или директно в цилиндрите. Тези от вас сблъсквали се със случайно попаднала вода в двигателя, там където не трябва, знаят какво може да се случи – водата е несвиваема течност и това може да доведе до катастрофални последици. За щастие, количеството вода инжектирана в цилиндрите е минимално, така че хода на буталото не се влияе от флуида. Сместа от вода по съществото си е нещо като мъгла, а не толкова течност, като по този начин тя се изпарява доста бързо в процеса на горенето.

Целта на водната инжекция е охлаждане. Вместо да се ползва вода за охлаждане на двигателя отвън, водата се впръсква в точния момент вътре в двигателя с цел да охлади ключови горещи точки, които могат да причинят феномен наречен преждевременно възпламеняване.

Преждевременното възпламеняване се случва именно поради тези горещи точки, които са с по-висока температура отколкото искрата на свещта, така че сместа гориво/въздух може да се запали преждевременно и спонтанно. С времето това може да има много тежки последици върху буталата, тъй като всяко едно ще е с нарушен тайминг на работа и това ще причини прегряване.

Накратко, водната инжекция представлява охлаждане на горещите точки вътре в цилиндрите с цел избягване на възпламеняване при двигатели с високи нива на компресия. Когато водата влезе в цилиндъра, топлината се трансформира от горещите точки вътре към студената вода, охлаждайки входящата смес. Това означава, че сместа ще стане по-плътна и вътре ще може да влезе повече от въздушно/горивната смес. А както знаем – повече гориво = повече мощ.

Поради почукването на двигателя /в резултат на предварително възпламеняване/, момента на запалване обикновено изостава, така че свещта да запали горивото, а не горещите точки. Добавянето на вода позволява нагласяне на запалването така, че то да покрие много по-голяма област осигуряваща въртящ момент при цикъла на запалване, което води до повече и по-стабилни конски сили.

В цилиндрите не се впръсква чиста чешмяна вода. Всъщност се използва смес 50/50 между вода и алкохол (метанол) + като се добавя и много малък процент масло. Водата охлажда, а алкохола действа като антифриз и е напълно горим. Маслото понижава ефекта на корозия от водата върху металните компоненти в двигателя. Заради наличието на метанол, процесът понякога може да се нарече „водно-метанолна инжекция“, докато някои по-напреднали ентусиасти използват и 100% метанол, което обаче е доста рисково начинание.

Съществуват и други ползи от водната инжекция. Вредните емисии могат да се намалят сериозно, тъй като водата абсорбира топлината от горенето, а с това и количеството на газове като NОx. Запазва се и живота на двигателя чрез абсорбирането на топлината, която в противен случай трябва да излезе през страните на цилиндрите.

Най-важния момент при процеса на действие на водната инжекция е тайминга. Времето на впръскване е критично и това трябва да става единствено когато има предварително възпламеняване или почукване. Ако се прилага в неправилния момент може да се получи загуба на мощност заради намалена ефективност в резултат на това, че водата запълва мястото на горивото вътре в цилиндрите.

Възходът на интекулерите в края на 20-ти век почти запрати водната инжекция в историята, тъй като тя е сложна и се внедрява трудно, освен ако не говорим за фабрично оборудвана кола. Много е трудно да се постави и настрои в домашни условия. В светлината на все по-затягащите се изисквания за вредните газове очакваме водните инжекции да се завърнат на пазара. Все пак не се опитвайте да поставите подобна на нещо като Fiesta 1.2 – това начинание е обречено. 

Последни новини
Категории

Последно добавени

Бутон ел. стъкло за Audi 80 (B4) 1.6, 101 к.с., комби, 1994 г.promo Бутон ел. стъкло за Audi 80 (B4) 1.6, 101 к.с., комби, 1994 г.
Кат. №: s_1160512
4.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Перка охлаждане за Honda Civic V 1.5, 71 к.с., хечбек, 1992 г.promo Перка охлаждане за Honda Civic V 1.5, 71 к.с., хечбек, 1992 г.
Кат. №: s_1125347
4.30 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Дюза бензин за BMW 3 (E46) 1.8 ti, 143 к.с., хечбек, 3 вр., 2001 г.promo Дюза бензин за BMW 3 (E46) 1.8 ti, 143 к.с., хечбек, 3 вр., 2001 г.
Кат. №: s_692150
3.20 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Огледало за BMW 5 (E34) 2.5 TDS, 143 к.с., седан, 1992 г., позиция: дяснаpromo Огледало за BMW 5 (E34) 2.5 TDS, 143 к.с., седан, 1992 г., позиция: дясна
Кат. №: s_867583
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Демпферен маховик за Citroen C3 1.4 HDi, 70 к.с., 2006 г.promo Демпферен маховик за Citroen C3 1.4 HDi, 70 к.с., 2006 г.
Кат. №: s_1165531
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Въздуховод за Opel Astra F 1.6, 75 к.с., комби, 1997 г.promo Въздуховод за Opel Astra F 1.6, 75 к.с., комби, 1997 г.
Кат. №: s_1148920
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Казанче антифриз за Ford Fiesta III 1.1, 50 к.с., 5 вр., 1990 г.promo Казанче антифриз за Ford Fiesta III 1.1, 50 к.с., 5 вр., 1990 г.
Кат. №: s_151188706
2.90 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Модул за Saab 900 2.0, 131 к.с., хечбек, 3 вр., 1997 г. № DOT SAE J590 SAE J954promo Модул за Saab 900 2.0, 131 к.с., хечбек, 3 вр., 1997 г. № DOT SAE J590 SAE J954
Кат. №: s_848176
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Спирачна помпа за Citroen C2 1.4 HDi, 68 к.с., 2003 г.promo Спирачна помпа за Citroen C2 1.4 HDi, 68 к.с., 2003 г.
Кат. №: s_1162879
3.90 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Бутон подгрев задно стъкло за Opel Omega A (1986-1994)promo Бутон подгрев задно стъкло за Opel Omega A (1986-1994)
Кат. №: s_1221082
4.90 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.