Защо мощността на електрическите автомобили може да е объркваща

2017.01.23

Производителите машинално събират мощностите на батериите и двигателя с вътрешно горене в официалните спецификации, но това може да е доста объркващо. Ето защо...

Концептуалният модел Audi Q8, представен съвсем наскоро в Детройт, е агресивен спортен хибриден SUV. След като почти всеки производител вече навлезе в бизнеса с електромотори и хибриди, изглежда че компаниите се опитват всячески да поукрасят картинката и да представят нещата много по-розови отколкото са в действителност. Особено интересен е начинът по-който Audi представя данните за мощност на своя Q8.

Подобно на повечето електрически хибриди тези дни, Audi посочва мощността на двигателя с вътрешно горене, капацитета на батерията и сумира числата заедно за да получи впечатляваща изходна мощност.

Но нека да погледнем данните на Audi и да видим лекото разминаване: 3-литров V6 (329коня и 498 Nm), плюс електромотор (134 к.с и 328 Nm) според компанията води до крайните цифри от 443 коня и 697 Nm.

Къде се губят 20 к.с и 129 Nm?

Задвижващата система на Q8 представлява серийна паралелна хибридна система. Това означава, че заедно двигателят с вътрешно горене и батерия/електромотор работят заедно за завъртането на колелата. В същото време, двигателят изцяло може да бъде изолиран от системата при определени ситуации – като бавно каране - и шофьорът да разчита изцяло на електричество.

Идеята тук е различна спрямо хибридните системи в коли като BMW i3, при които бензиновият двигател се ползва единствено като генератор за електрическата система. Другата опция е внедряването на чиста паралелна хибридна система използваща двата източника за енергия, работещи заедно за задвижването на колелата. При втората опция техните мощности се събират. Серийните паралелно-хибридни системи (като при Audi Q8) имат множество компоненти за трансфер на енергията за получаване на желаната изходна мощност. Те обаче никога не осигуряват 100% ефективност заради множество недостатъци. Например, Audi е приспособила своята осем-скоростна трансмисия за задвижващата система, което създава загуби на фрикционна, топлинна и звукова енергия. Електрическият източник изпраща мощността от мотора към сплитер или конвертор преди тя да достигне до колелата, а при всеки етап се губи известна част от нея.

След задействането на двата източника по време на ускорение, различните характеристики на двигателя с вътрешно горене и електрическия двигател стават очевидни. Електромотора разполага с максимален въртящ момент моментално, докато двигателят с вътрешно горене изостава с оборотите.

Резултатът е този, че пиковата мощност от двата източника е достигната по различно време – електрическия разполага много по-рано с нея. Електрическият мотор започва да намалява мощност след като двигателят с вътрешно горене достигне максималния си въртящ момент, по този начин водейки до малък дефицит. Сливането на двете системи не е оптимизирано за максимално ефективното използване на двете изходни мощности, така че крайната сумарна мощност на колата винаги е по-ниска.

Ефективността на хибридните задвижващи системи винаги ще зависи от степента в която двата елемента в нея успяват да прокарат мощността си към колелата. Имайки в предвид тенденциите за превръщането на електрическата енергия в допълнителен компонент в колата, електромоторите ще осигуряват по-малък процент от сумарната мощност към колелата.

Да вземем за пример Mercedes. Те наскоро предложиха 48V батерия за подкрепа на своя шест-цилиндров двигател за S, E и G класа. Тази огромна батерия е проектирана да захрани всички спомагателни компоненти под капака (водна помпа, серво, алтернатор и др.). Това позволява по-голяма част от мощността на двигателя с вътрешно горене да бъде използвана за реалното задвижване на колелата.

С навлизането на електрическите автомобили, данните за мощността на колите ще стават все по-трудно разбираеми. За щастие, универсалните измерители kW или kWh за батериите ще останат същите. Но объркващото ще е нещо друго – именно мощността трансферирана към колелата, особено ако производителите дават оригиналната комбинирана мощност преди загубите. За хибриди, при които има посочени изрично данни за двата източника, хората трябва да са много внимателни в разчитането и осмислянето им.

Производителите на хибриди трябва да последват пътя на Audi и да посочват реалните стойности на комбинираната мощност на елекромотор и ДВГ. Простото им сумиране не е най-коректния метод, а получената стойност не е близка до реалната.

С посочване на спецификациите на батерия и елекромотор, и механичното им преобразуване към конски сили, не се отчитат важни фактори като неефективност, които могат сериозно да променят данните за мощността на автомобила като цяло.

Източник: Car Throttle

 

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.