За връзка с нас: 02 437 32 48
Нямате регистрация?
Регистрация
0.00 лв.
Нямате продукти в количката.

Защо повечето четворни ауспуси са напълно ненужни

2019.06.14

Изпускателните системи с четири отвора се срещат често в модерните коли – от обикновени градски коли до най-напомпаните спортни хечбеци. Но много от тях са напълно фалшиви и не изпълняват никаква реална функция освен визуалната....

Главният редактор на CT News Мат Робинсън е един щастливец – той успява да се докосне до новата Honda Civic Type R и да направи един дълъг тест драйв с нея. След обстойна инспекция отзад възниква един въпрос – за какво са тези огромни четири отвора – за шоу или за нещо друго?

Honda изобщо не е първия производител представил подобно решение за изпускателните отвори. Трябва да изясним нещо много важно – при Civic те наистина имат реална функция – всеки отвор служи за извеждане на отработените газове от колата. Много производители показват по-ниска класа и решават просто да сложат допълнителни накрайници с цел илюзия - единствено да прикрият единичния оригинален ауспух.

Всъщност, повечето четири цилиндрови автомобили се нуждаят от максимум четири отвора, заради недостатъчната мощност, която произвеждат двигателите им. Дори и напомпаните хечбеци като Type-R и Focus RS, с мощност около 300 к.с, нямат нужда от изпускатели с подобна конфигурация. Това означава, че изгорените газове са в сравнително ниско количество спрямо тези от по-мощни автомобили.

Нещата са по-различни при турбо-версията на Civic Type-R. За да се увеличи налягането и съответно скоростта на въздуха влизащ в турбокомпресора, колекторите често са по-малки по-размер отколкото при натуралните двигатели. Следователно, турбо-изпускателите са проектирани така, че да създават възможно най-ниско обратно налягане с цел максимална ефективност на постъпващия въздух. Точно затова диаметърът на отворите при тези коли е по-голям. Въпреки това, ефектът върху потокът на изгорелите газове от турбогенераторът и размерът в Type-R би бил минимален на фона на голямата картина на форсираната индукция. Това означава, че въпреки общото увеличение на диаметъра на цялата система, относителният размер на изпускателните отвори в Type-R са над нужното.

Размерите на изпускателната система обикновено следват теорията на Обемния дебит. Това е количеството газ, което може да бъде извлечено от системата в даден момент. То е в директна връзка с изпускателната система. Изчислява се като се умножи напречното сечение на тръбата по скоростта на газа преминаващ през нея:

Главната цел на изпускателната система е да изведе изгорелите газове от двигателя възможно най-бързо и ефективно. Затова ако искате газовете да се движат максимално бързо вие сте ограничени от диаметъра на тръбите, като те трябва да осигуряват достатъчно малка област по-която газът да върви с висока скорост до излизането си. Само че намаляването на диаметъра твърде много ще доведе до неефективност на въздушния поток, което ще причини обратно налягане. Респективно, ако изпускателят е твърде голям, скоростта на газовете ще се намали. Трябва да се постигне баланс между диаметър на изпускателните тръби и ефективност.

Що се отнася до изпускателните накрайници, единствената им функция е влияние върху тона и обема на звука. Това е така, защото относителната скорост на отработените газове вече е намалена при достигане до изхода. Следователно влиянието им върху динамиката на въздушния поток е пренебрежимо малко.

Подобно на Type-R, повечето изпускателни накрайници леко се разширяват в сравнение с диаметъра на тръбата преди тях. Използвайки формулата по-горе разбираме, че скоростта на газовете трябва да се забави и да се постигне по-мек звук от ауспуха. В крайна сметка, решението в Type-R е по-скоро свързано с визия и звук, отколкото с някакви съществени влияния върху ефективността и представянето.

Все пак, трябва да признаем, че понякога визията е отлична. Да живеят безполезните допълнителни накрайници. 

Последни новини
Категории

Последно добавени

Външна дръжка за Volkswagen Golf III 1.8, 75 к.с., 5 вр., 1992 г., позиция: лява, заднаpromo Външна дръжка за Volkswagen Golf III 1.8, 75 к.с., 5 вр., 1992 г., позиция: лява, задна
Кат. №: s_1147155
1.80 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Стоп за Daewoo Racer (1986-1995), позиция: дясна № 96083563promo Стоп за Daewoo Racer (1986-1995), позиция: дясна № 96083563
Кат. №: s_1275112
4.90 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Трети стоп за Mazda 323 (BJ) 2.0, 131 к.с., комби, 2002 г.promo Трети стоп за Mazda 323 (BJ) 2.0, 131 к.с., комби, 2002 г.
Кат. №: s_752106
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Модул airbag за Mazda Premacy 2.0 TD, 90 к.с., 2000 г. № C100 57 K30 Apromo Модул airbag за Mazda Premacy 2.0 TD, 90 к.с., 2000 г. № C100 57 K30 A
Кат. №: s_757268
2.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Перка охлаждане за Hyundai Coupe 1.6 16V, 116 к.с., 1998 г.promo Перка охлаждане за Hyundai Coupe 1.6 16V, 116 к.с., 1998 г.
Кат. №: s_1125768
3.40 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Амортисьори заден капак за BMW 3 (E36) 1.8, 115 к.с., седан, 1993 г.promo Амортисьори заден капак за BMW 3 (E36) 1.8, 115 к.с., седан, 1993 г.
Кат. №: s_1173132
4.30 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.
Реостат за Ford Fiesta IV 1.25 16V, 75 к.с., 5 вр., 1996 г.promo Реостат за Ford Fiesta IV 1.25 16V, 75 к.с., 5 вр., 1996 г.
Кат. №: s_1116346
3.10 лв. Промо цена
Редовна цена: 5.00 лв.