6 автомобила с двигатели с въздушно охлаждане

2017.01.17

 

Независимо дали става въпрос за немощен 12к.с двигател с два цилиндъра или огнедишащ звяр с турбо, двигателите с въздушно охлаждане заеха своето място в света на автомобилите.

Технологията вече е остаряла и не се ползва, но всички тези коли разчитаха на простия въздушен поток за охлаждане на двигателите си. Първоначално се среща в бюждетни автомобили за масова употреба, главно заради ниските разходи и простотата на внедряването. Двигателите с въздушно охлаждане в последствие започват да се ползват и в по-сериозни модели, а някои от тях видяхме сравнително скоро.

Това елементарно решение за охлаждане вече може да бъде видяно само при байковете, затова нека да се обърнем назад във времето и да разгледаме някои от най-добрите коли с въздушно охлаждане.

Volkswagen Beetle

Въпреки злощастния си произход, свързан с нацистка Германия, Volkswagen Beetle е една от най-добрите и продавани коли за всички времена. Името се превежда като „Народна кола“, а самият Хитлер е поискал колата да е с въздушно охлаждане, защото не всички германци могат да си позволят да плащат за скъп антифриз и охлаждаща течност през 30-те.

Оригиналният дизайн се е произвеждал от 1937 до 2003 година, когато е затворена и последната фабрика в Мексико. Beetle може да превозва 5 човека на разстояние 100 км с не повече от 7 литра гориво. Всичко това става възможно благодарение на двигатели с работен обем от 1.1 до 1.6 литра, проектирани от Фердинанд Порше като прости четирицилиндрови агрегати. Без Beetle, няколко от другите коли в този списък изобщо нямаше да се появят, така че тази популярна буболечка заслужава сериозно признание.

Porsche 935

935 беше първия модел на Porsche за шампионата за издръжливост в късните 70-те години. Този модел ползваше като база 930 911 Turbo. Отличава се с доста голям турбокомпресор и механична горивна инжекция, а това води до безпрецедентно високо ниво на турбо лаг, но изключителна мощност от 833 коня.

Porsche запазват шестцилиндровия двигател с въздушно охлаждане в 935 до 1978 година, когато е въведено водното охлаждане с цел повишена надеждност на малките, но много мощни двигатели. Този ход е породен от дефекти в уплътнението на главата в резултат на промяната на единичното с двойно турбо, довело до твърде голямо натоварване в блока на двигателя.
 

Citroen 2CV 4x4 Sahara

Citroen 2CV е прост, но ефективен. Най-интересната част от различните вариации на 2CV е моделът 4х4 Sahara. Предназначен за френските колонии в Северна Африка, Sahara се отличава с задвижване на четирите колела и два двигателя – един отпред, и един отзад, всеки задвижващ по една ос.

Отделните трансмисии позволяват на двете оси да бъдат управлявани по всяко време, осигурявайки сцепление ако едната ос започне да приплъзва. Ползвани са два двигателя с по 12 коня и въздушно охлаждане. Sahara бързо се превръща в любим модел за офроуд ентусиастите. Крайната производителност не е голяма – при работа само на един от двигателите колата достига до 40 км/ч. При активиране на двата, скоростта нараства до цели 65 км/ч.

Tatra 700

Tatra решава, че е добра идея да направи V8 с въздушно охлаждане, което прави 700 най-чудатата кола в този списък. Пусната е във варианти с 3.5 или 4.4 литров двигател, и е една от луксозните чешки коли.

Въпреки че Tarta никога не се произвежда масово, седани като 700 се радват на добър прием от индустриални босове и официални лица. Моделът е символ на престиж и власт. Смело може да кажем, че 700 не е успешен модел, а производството е окончателно спряно през 1999 година след много слаб прием в другите Европейски пазари. Но сещате ли се за друга компания осмелила се да направи седан с двигател V8 и въздушно охлаждане?

Porsche 911 993 GT2

Носещ името на популярната състезателна серия, този автомобил е произведен с цел покриване на изискванията за участие на Porsche в надпреварата. Той е последния модел 911 с въздушно охлаждане. Отличава се с по-широки арки на калниците и голямо задно крило с тези странни дупки за охлаждане. Първото GT2 проправя път за появата на най-екстремния модел от гамата 911.

Разполагащ с 438 коня и въртящ момент 587 Nm, 993 бързо се превръща в желан модел заради задното си задвижване и ниското тегло от само 1295 кг. 3.6-литровият двигател с шест цилиндъра и двойно турбо води до ускорение до 100 км/ч за 3.8 секунди и максимална скорост от 301 км/ч – доста сериозни цифри за кола от средата на 90-те години. Произведени са едва 57 бройки, всяка от тях струваща седем цифрена сума към днешни дни.

Trabant 601

Много популярен модел в страните от Източния блок по времето на Студената Война. Trabant 601 (или просто Trabant) се произвежда като алтернатива на VW Beetle за Източна Европа. Въпреки че се прави да е максимално евтин и надежден, той има независимо окачване и олекотено шаси.

Заради липсата на достатъчно средства за развойна дейност, Trabant се придържа към двутактов двигател с въздушно охлаждане датиращ от времена преди Втората Световна Война. Това прави моделът неконкурентен на фона на Beetle. Двигателят е само 595 кубиков, произвеждащ 25 к.с. Колата има четири скорости и може да достигне скорост от 67 км/ч. Въпреки всички недостатъци са продадени над два милиона автомобила.

 

Имате ли фаворит от колите споменати в статията? Какъв е вашия опит с въздушно охлаждане?


 

Източник: Cat Throttle

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.