Предимствата на четирите завиващи колела

2016.07.20

 

Porsche, Mazda, Toyota, Nissan и някоя и друга компания са ползвали в даден момент четири завиващи колела за техните модели. Как работи тази система и какви са нейните предимства?

Четирите завиващи колела са много сложна система, разчитаща на сензори, механизми и бордови компютър, които ефективно повишават мобилността и стабилността на колата едновременно при ниски и високи скорости. Най-известният модел с подобна технология е Nissan SkyLine R34 GTR, който ползва HICAS (система за активно завиване) на Nissan. Японците са и пионери във внедряването на четирите задвижващи колела – за първи път се появява при R31 Skyline от 1986.

Има две области в които четирите завиващи колела помагат – при ниска и висока скорост. При скорости под 50 км/ч, задните колела се задействат и се завъртат в посока противоположна на предните колела. Вместо завиването да се осъществява изцяло с предницата, задните гуми също помагат съществено за насочване на колата и намаляват чувствително радиуса на завиване.

При високи скорости се случва противоположното – задните гуми се завъртат в същата посока както и предните, а резултатът е активиране на задницата на колата. Задните гуми споделят завиването с предните, като се постига много по-стабилен автомобил при преминаване през високоскоростни завои, а степента на отклонение се свежда до минимум. Стабилността на возилото в резултат на динамичните задни гуми намалява преразпределението на теглото на колата между осите и води до леко завиване в противоположна посока. Симулира се естествено поведение на колата в завоите. Най-големият плюс от системата за завиване на четирите колела е постигане на висока ефективност – такава сякаш шасито е много по-късо от колкото е в действителност.

Модерните електронни системи ползват акселерометър за измерване на скоростта на возилото, както и сензори за движение на предната ос. Всички данни се използват от изпълнителните механизми в задната ос за завиване на колелата между 1.5 и 2.5 градуса. Като правило, за всеки 15 градуса завиване на предните гуми, задните се завъртат с около градус. Ефектът е по-осезаем когато возилото завива по-рязко – да кажем при над 25 градуса. При движение с висока скорост управлението се подобрява значително в резултат на повишената маневреност на колата.

Nissan бяха силни поддръжници на подобни системи за активно завиване на задните гуми. Първо започнаха с хидравличната система HICAS, която караше задните гуми да се завъртат с до 10 градуса в двете посоки. Тъй като проучванията и развитието се правеха от тяхната спортна дивизия, не беше далеч времето когато HICAS премина изцяло към електроника.

Старата хидравлична система беше много по-сложна по отношение на конструкция и поддръжка. Често резултатът беше колебания в управлението в резултат на разцентровка с течение на времето. Главно поради тази причина четирите завиващи колела бавно излязоха от популярност след апогея си през 80-те и 90-те години. Но с постоянно набиращите сила електронни системи за управление сякаш четирите завиващи колела се завръщат. Андреас Преунингер от Porsche споменава, че електронните системи в 911 са супер бързи и прецизни, и че човек изобщо не ги усеща, че работят.

От друга страна, хидравличните системи за завиване бяха изцяло механични – с малък вал предаващ завиването към задните гуми в зависимост от въртенето на предните. За щастие, модерните технологии правят четирите завиващи колела много по-евтини от преди. Renault вече успя да внедри подобна система в Megane Sport Tourer GT. След като в началото е била обсъждана предимно за спортни модели, и то като допълнителна опция, сега изглежда че производителите целят да снишат разходите и да предложат тази екстра за всички модели. Изглежда че няма да е далеч времето когато по-напомпаните хечбеци ще разполагат с четири завиващи колела. Кой автомобил от дадена марка бихте желали да видите с подобна технология? 

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.