Защо охлаждането на маслото е много важно

2016.09.08

 

Маслото е жизненоважно за функционирането на двигателя, но що се отнася до неговото охлаждане то тази област често бива пренебрегвана. Ето защо това е лоша идея...

В автомобила има течности с различен вискозитет, било то за охлаждане, смазване или друго. При двигателите с вътрешно горене ефективността е около 33%, докато другите 67% са на практика пропилени заради загубата на топлина, която се разсейва по един или друг начин.

Маслото без съмнение е най-важната течност в автомобила. Огромния брой движещи се части водят до масивно триене, което при метални елементи може да означава екстремно износване на компонентите. Следователно, маслото се ползва като жизнено необходим лубрикант, който се нагрява в процеса на смазване.

Подобно на голяма част от енергията създадена от двигателя, и тази топлина трябва да бъде разсеяна през повърхността с помощта на някаква форма на топлообменник. При водно-охладителната система има радиатор, а при маслената система – маслен охладител.

 

Приличащ на миниатюрен топлоомбенник, масленият охладител може да се разположи на различни места в колата с цел максимизиране на ефективността на охлаждането. Тъй като маслото е нужно предимно за двигателния блок, системата за управление и турбогенератора, маслото може бързо да увеличи температурата си, особено при бързо шофиране.

Преди маслото да влезе в масления резервоар и да бъде изпратено отново към тези системи, то трябва да бъде охладено с цел вискозитета му да стане отново нормален. Вискозитетът е показател за степента на подвижност на течностите. Когато маслото губи и получава топлина, неговият вискозитет нараства или респективно намалява. Гъстото масло има висок вискозитет, докато рядкото и гладко масло е по-подвижно, съответно има по-нисък вискозитет.

Автомобилните масла са специално създадени за работа при точно определени вискозитетни нива. Следователно, ако маслото стане по-горещо неговия вискозитет ще намалее до степен в която то няма да може да смазва системата достатъчно добре. Маслото трябва да е с такава температура, при която то да е достатъчно вискозно за да смазва добре необходимите компоненти, но в същото време да може да преминава лесно през системата. Накратко, температурата е най-важния фактор за промяна на вискозитета на моторното масло, затова неговото охлаждане е критичен процес.

Охлаждането се случва по начин подобен на системите с водно охлаждане при които топлинната енергия се освобождава през обкръжаващата среда. Маслото навлиза в охладителя при висока температура, циркулира в тръбите, охлажда се и излиза при ниска температура и в готовност за повтаряне на процеса. С помощта на базовите принципи на термодинамиката трябва да се изчисли размера на масления охладител необходим за правилното функциониране на системата.

При перформанс автомобилите – особено при тези за рали – охлаждането на маслото е от изключителна важност, тъй като при тях течностите в системата се нагряват до много по-високи температури. Специфични топлообменници се поставят в областите с голям въздушен поток за максимално охлаждане на системи като кормилната, и поддържането им в рамките на допустимите температурни граници. Нашият фаворит е Lancia Delta Integrale Evo II използваща цялата предница за поставянето на множество охладители. Дори областта около предните светлини има решетка за навлизане на въздух в двигателния отсек и масления охладител. Следващия път когато видите рали автомобил, погледнете отворите по шасито и ще видите, че голяма част от тях са проектирани заради скрит вътре охладител.

Не всички коли задължително се нуждаят от охлаждане на маслото. Нормалните градски коли успяват да поддържат температурите в разумни граници благодарение на естествените охлаждащи ефекти при преминаване на маслото през тръбите и по този начин поддържането му в нормален вискозите. От друга страна, ако планирате да карате колата на писта и да участвате в някакво състезание, то внедряването на охладител е една много добра идея тъй като повечето нормални коли не са проектирани за високи скорости на писта. Модификациите на двигателя също предполагат и подходящо охлаждане на маслото. Тъй като двигателят произвежда по-голяма мощност, по естествен път се създава повече енергия която се трансферира и към маслото. Ако тази енергия превишава максимално допустимия праг, вие ще се нуждаете от система, която да изведе тази излишна енергия извън системата. Що се отнася до позиционирането, предно разположен маслен охладител е най-простия метод. Поставянето на малък топлообменник отпред, или до радиатора, ще осигури нужното охлаждане на маслото в коли като Mazda MX-5, без да се нарушава работата на водно-охладителната им система.

Охлаждането е важен елемент при автомобилите и неговото пренебрегване може да доведе до потенциално много сериозни повреди на двигателя. Автомобилното масло е кръвта в системата, поддържаща компонентите в оптимална форма. Всяка модификация на автомобила трябва да е подсигурена с осигуряване на безопасна температура на маслото в него. 

Източник: Car Throttle

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.