Какво представляват двигателите с променлив работен обем

2016.07.23

 

Хибридните и електрически коли стават все по-популярни в днешно време, но точно двигателите с променлив работен обем могат да се окажат спасителния пояс за всички фенове

Едва ли човек който има Bentley или Audi с V8 двигател е особено загрижен за икономията на гориво. В днешно време се наблюдава една тенденция, нова вълна от двигатели с променлив работен обем, които се оказват атрактивно предложение за всички търсещи смесица между висока мощност и добра ефективност и икономия.

Тези двигатели работят по следния начин – половината от цилиндрите се деактивират и се оставят в латентно състояние по време на бавно шофиране – например в градска среда, където не са нужни големи мощности. Подобно на технология стоп-старт, пълния капацитет на двигателя се възвръща при достигане на определено положение на педала на газта.

Когато се шофира бавно без голямо натискане на педала, налягането в цилиндрите е по-ниско в сравнение с тогава когато се кара бързо и с натискане на газта. Получава се спад в налягането, съответно двигателят губи енергия и работи при по-ниска ефективност. Загубената енергия при ниски скорости при големите двигатели е сериозна в ежедневното градско шофиране. Градска гола с малък три или четирицилиндров двигател има много по-голямо вътрешно налягане в цилиндрите, отколкото голяма кола - съответно нейната ефективност е по-добра.

Деактивацията на цилиндрите ще доведе до това, че въздухът нахлуващ в двигателя ще се разпределя до по-малко цилиндри и ще се увеличи неговата ефективност. Това се прави чрез едновременно деактивиране на всмукателните и изпускателните клапани на цилиндрите и тяхното пълно изолиране от цялостната дейност на двигателя.

Изпусканите газове от предходните цикли на цилиндрите се оказват блокирани вътре, но след като системата активира клапаните въздухът се декомпресира и цилиндъра възвръща нормалната си работа. Това повишение и намаление на налягането е практически еднакво, което означава, че не се прилага допълнителна сила към двигателя по време на деактивацията. ECU-то на автомобила може да се програмира така, че да отреже притока на гориво до цилиндъра при деактивацията, а запалването може да се пренастрои така, че да осигури плавното и безопасно преминаване от ограничен до пълен работен обем на двигателя.

Технологията е въведена масово от Cadillac (което се оказа доста изненадващо решение за компанията по онова време) и Alfa Romeо, като Cadillac представи V8-6-4 двигател. Alfa представи по-просто решение с 4 цилиндъра, които се редуцират до 2 активни при градско шофиране. Този дизайн обаче беше преустановен след 1983 година. Двигател M152 от CL63 AMG е страхотен пример за V8-4 с променлив работен обем, както и Bentley W12 от Gontinental GT редуциращ активните цилиндри до 6.

В същото време Honda пое по различен път и вместо пълно спиране на цилиндрите представи двигатели с променливо газоразпределение чрез контрол върху хода на буталата. Иновативен дизайн на коляновия вал осигурява промяна в капацитета на цилиндрите при нужда, осигурявайки по-голяма гъвкавост на двигателя в сравнение с традиционната система. В момента японците отиват още по-далеч, проектирайки двигател с напълно различен ход за всеки цилиндър при константен вътрешен диаметър. Въпреки патентите за това решение, Honda все още има работа по това да вкара технологията в градски коли, но пък те вече се ползват за моторни двигатели.

С намаляване на загубите от излишното изпомпване и по-малкото количество гориво подавано към двигателя, дори и V8 агрегатите могат да постигнат забележителна ефективност. Ако хибридизацията не е за вас, а терминът „ЕКО“ е лишено от смисъл понятие в живота ви, то точно тази технология за променлив работен обем може да осигури необходимата ефективност и по-нисък разход на гориво.  

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.