5 мотора, които получиха фабрично турбо

2016.02.06

Супербайковете са изключително бързи и мощни. Те обаче не винаги ползват форсирана индукция.

80-те бяха години на турбогенератора. Невероятното Audi Sport Quattro S1 доминираше в Група В, BMW представи своя М12/13 F1 двигател с мощност от 1400 коня, а Ferrari F40 пренаписа правилата в света на супер автомобилите. Но тук говорим за возила с четири колела. Изкушени от същата идея, производителите на мотоциклети също решиха да експериментират с чудесата на форсираната индукция.

1. 1982 Yamaha XJ650 Turbo

Yamaha първа обяви война на полето на турбогенераторите представяйки странно изглеждащата XJ650 Turbo. Със сигурност 90 коня от един 650 кубиков двигател беше доста за времето си, но все пак говорим за един не спортен мотор. Той има задна барабанна спирачка и други екстри от стандартната Ямаха. Не е случайно, че този модел бива прекратен само 2 години след представяне. Стартът в турбо ерата при моторите не е много добър.

2. 1982 Honda X500 Turbo - CX650 Turbo

Когато Honda реши да прави нещо – никога не го прави наполовина. Базирания в Токио производител винаги се е славил с добрите си байкове, най-модерни технологии и изключителна надеждност на продуктите. Същото е и с X500 Turbo. В сърцето на проекта е изпробвания в CX500 V-twin двигател. Той е прост, но с добър нисък въртящ момент и има голям потенциал.

Моторът е снабден с 19psi турбо и иновативна електрическа система за впръскване. Новата система помага за укротяване на реакцията при даване на газ и позволява на Хонда да внедри умна система за безопасност предотвратяваща случайна детонация. Опаковката също е произведение на изкуството.

Въпреки всички инженерни чудеса в този мотор, той също страда от известен турбо лаг. Това спира доста потенциални купувачи, така че Хонда решава да пусне подобрена версия само година по-късно - CX650 Turbo. Решението не е толкова иновативно но върши работа – капацитета на мотора е повишен от 500 до 674 кубика, а тласъка е понижен. Малко изненадващо, максималната мощност скача от 83 на 100 конски сили. И този мотор не се оказва изгоден за компанията – разходите за производство са огромни, а продажбите не чак толкова. Спрян е през 1983 година.

3. 1983 Suzuki XN85

Suzuki XN85 излиза същата година, когато е представена и Honda X500 Turbo и затова е малко недооценен. Дори днес този модел е познат на малко хора, което е жалко защото той е просто брилянтен. Конструиран е като алтернатива на стандартните байкове с натурална аспирация. Suzuki първо се фокусира върху шасито и след това върху двигателя, което е различен подход спрямо Yamaha. Моторът включва първото в света 16-инчово предно колело, моношоково задно окачване и доста други екстри.

Двигателят е с работен обем от 673 кубика, а мощността му 85 конски сили. Това е и първия мотор Сузуки с модерна охлаждаща система. Подобно на други турбо модели от тази епоха и този е скъп за производство, което означава малко на брой произведени бройки. Компанията го поддържа жив цели 5 години.

4. 1984 Kawasaki GPz750 Turbo

От1972 Kawasaki Z1 до 2015 Ninja H2, Kawasaki винаги представя страхотни и бързи супербайкове. Не е изненада, че GPz750 Turbo е най-бързия от турбо моторите. Двигателят е 738 кубиков, а мощността 112 коня. Това му позволява да пробяга 400 метра за само 10.71 секунди – и това през 1984 година.

За да произведе това инженерно чудо, компанията ползва моторът GPz 750cc, но го променя изцяло – подсилени вътрешни елементи, нови бутала и изпускател. Kawasaki е и първия производител представил байк с малък двигател, който е способен да се бори с по-мощните стандартни 1000 кубикови машини. За сравнение Kawasaki Gpz1100 е с 3 конски сили по-слаб от своя турбо събрат.

Заради страхотното си представяне, лесно тунинговане и добра визия, Kawasaki е лидер в турбо моторите през тези години. За жалост, дори и след успеха на Gpz750, компаниите постепенно се отказват от турбото като прекалено скъпо. Байковете са тежки, а шаситата не достатъчно добри за управление...

5. 2015 Kawasaki Ninja H2

От 80-те насам се появиха доста мотори с форсирана индукция - Bimota DB11 VLX и Vyrus 987 C3 4V са два от нашите фаворита, но те не могат да се нарекат „стокови“. Първият е подобрено Ducati 1198, а втория е лимитирано издание.

За щастие, Kawasaki придоби смелост и се завърна на игралното поле. В средата на 2014 година компанията разкри, че подготвя турбо байк с мощност 300 коня, което изненада дори автомобилната преса. Доста хора смятаха, че мощността е прекалено голяма да един мотор, но други се радваха на завръщането на „напомпаните“ машини на две колела.

Ако махнем етикета „твърде мощен“, Kawasaki избра много подходящо време за този модел. Заради модерните технологии при разработка на шаситата, подобрената електроника и по-добрите гуми, такъв свръхмощен мотор вече е възможен. Пуснат е в началото на 2015 година и има мощност от 210 конски сили, а цената е сравнително поносима - £22,000. Ако това не ви стига, по-мощния вариант с 300 коня струва £41,000. По време на демонстрационен тест този мотор достигна впечатляващите 337 км/ч! Брилянтно!

  • Експресна доставка

    Експресна доставка

    Доставяме до всяка точка на България.

  • Нови части всеки ден

    Нови части всеки ден

    Ежедневно зареждаме нова стока.

  • Проверено качество

    Проверено качество

    Авточасти с гаранция.

  • Право на връщане

    Право на връщане

    14 дни на право на връщане на всяка поръчка.